Rabu, September 10, 2008

PPSB Siri 3/2008 Kem Tanaki Tambunan Sabah

Tenaga Pengajar PPSB Kem Tanaki Tambunan Siri 3/2008
Dari kiri Hamidun, Bang Mat, HA, JY, Maznah dan Syafiqa.

PROGRAM Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB) versi 3/2008 di Kem Tanaki Tambunan telah sempurna dilaksanakan bermula pada 27 Ogos hingga 29 Ogos 2008. Siri terakhir bagi 2008 ini masih diketuai oleh Jasni Yakub (JY) bersama anak-anak buahnya yakni fasilitator yang terdiri daripada Mohamed Haji Salleh, Nurul Syafiqa Abdullah, Maznah Sulaiman, Hamidun Rahim dan saya sendiri. Kami amat bersyukur kerana DBP mengekalkan senarai fasilitator yang sama walaupun tidak memasukkan Karim Gulam dan Mohd Azroy Abdullah. Karim ditugaskan di Kem Wawasan Ovai Papar sementara Mohd Azroy tidak bertugas bagi siri kali ini.

Sebagaimana azam kami pada siri yang lepas, persiapan pada siri ini cukup memberangsangkan. Apatah lagi PPSB kali ini jatuh tepat pada bulan Ogos di mana kita akan merayakan ulangtahun kemerdekaan negara ke-51. Seperti arahan yang dikeluarkan oleh pihak pengurusan PPSB pusat, format PPSB telah mencorakan sedikit kelainan berbanding siri ke-2/2008 yang lalu. Ketua Fasilitator (FC) telah merangka lebih awal berdasarkan format yang diberikan dan tentatif aktiviti yang bakal dilaksanakan. Beliau telah membahagikan tugasan kepada kami. Saya ditugaskan bagi pengurusan urus setia, pengurusan pentas digalas oleh Cikgu Nurul Syafiqa, Cikgu Maznah Sulaiman bertanggungjawab terhadap urusan tatarias dan cenderamata, Cikgu Hamidun (persembahan) manakala Cikgu Mohamed Haji Salleh (pengurusan teknikal).


Apa yang menarik ialah janji Cikgu Mohamed Haji Salleh (Bang Mat) dikotakan apabila beliau membawa peralatan lampu miliknya. Dengan peralatan lampu ini kami telah membayangkan persembahan yang bakal diperagakan di pentas kem lebih ceria dan berwarna-warni. Ini pada jangkaan kami menjadi salah satu kelainan yang bakal diperlihatkan kepada Komandan kem dan seluruh warga kem Tanaki Tambunan.

Seperti siri yang lepas juga, kami berusaha untuk menjimatkan masa persembahan. Tidak banyak melibatkan tugas juruacara dan masa menunggu turun naik peserta yang terlibat di pentas. Saya terlupa menyatakan bahawa siri kali ini 'Malam Citra Puisi' telah diganti kepada 'Malam Penghayatan Kemerdekaan'. Dengan tema: Perpaduan Teras Kejayaan, PPSB mengangkat tema ini dengan lebih jelas lagi. Berasaskan jadual aturcara persembahan, KF juga memberikan tugasan utama kepada fasilitatornya: Dekon (Bang Mat), Lagu Puisi (Cikgu Hamidon), Lagu Patriotik (Cikgu Maznah) dan Pengucapan Puisi Berirama (Cikgu Nurul Syafiqa).

PPSB bermula pada pagi 27 Ogos telah diisi seperti biasa dengan sesi pengenalan program. Memperkenalkan semua fasilitator oleh Penyelaras PPSB Zon 1 Sabah, Jasni Matlani yang turut dihadiri oleh Timbalan Komandan Latihan. Saya memperkatakan tentang puisi moden dan puisi tradisi disusuli demonstrasi pengucapan puisi dan nyanyian puisi tradisi oleh fasilitator terbabit. Seperti lazimnya, wira dan wirawati juga tidak ketinggalan menunjukkan bakat masing-masing. Malah siri kali ini TKL juga terpanggil untuk membacakan sebuah puisi. Sebelum itu, Penyelaras PPSB menyampaikan kata-kata aluannya bagi pihak DBP.

Para pelatih PLKN Kem Tanaki Tambunan telah menjalankan latihan lengkap 16 jam selama 3 hari yang diperuntukkan pihak kem. Masa yang diberikan itu telah digunakan dengan sebaiknya untuk melatih berdasarkan keperluan untuk produksi persembahan. Sekali lagi apa yang penting bagi kami ialah interaksi antara para pelatih itu sendiri dan antara fasilitator dengan para pelatih dalam konteks program ini. Persefahaman mengendalikan sebuah persembahan menjadi pilihan nombor satu. Tatkala semua fasilitator telah melaksanakan tugas masing-masing mengikut kumpulan dalam kelas, yakni pada 29 Ogos pagi, kami menggabungkan persembahan kumpulan-kumpulan berkenaan. Daripada pengungkapan patriotik yang diperolehi daripada para pelatih (3 pelatih terpilih) sehingga kepada persembahan finale iaitu bernyanyi beramai-ramai lagu-lagu patriotik, kami berjaya melahirkan sebuah persembahan package yang segar dan seperti yang kami fikirkan sebelumnya. Kami telah mengulangi kecemerlangan pada siri 2 lepas dengan hasil yang nikmat dan memuaskan.

Kami menonton dengan senyum yang lebar. Para pelatih yang kami telah didik mengenai pelbagai perkara menjalankan tanggungjawab masing-masing tanpa diarah. Tukang kero tahu tugasnya. Juruteknik lampu dan audio tahu apa yang patut dilakukan. Pemain muzik pun begitu. Apatah lagi para peserta yang melakukan persembahan mereka. Mereka membaca puisi, berdekon, bergerak kreatif, bernyanyi lagu patriotik bersama-sama dan menyampaikan puisi tradisi (Syair Bidasari). Umm... secara peribadi saya teruja dan sentiasa mengingati peristiwa tersebut. Saya juga perhatikan bahawa pihak kem juga kini semakin akrab malah menerima PPSB dengan penuh minat dan memberikan kerjasama yang diperlukan. Mereka juga telah meninggalkan sesuatu yang baru kepada kami apabila kedudukan kerusi tetamu ditempatkan sedikit jauh di belakang. kebiasaannya dan malah di kebanyakan tempat, barisan tetamu khas ditempatkan di berhampiran dengan pentas. Secara psikologi, perubahan ini menyebabkan para pelatih lebih tertib kerana Komandan berada bersama mereka menyaksikan rakan-rakan mereka beraksi. Selain daripada itu, Komandan lebih selesa kerana dapat melihat dengan aksi para pelatih dalam program ini. Walaupun berlaku sedikit masalah teknikal seperti gangguan mikrofon dan pembesar suara yang kurang stabil tapi ini telah dibantu oleh KF yang memberikan penjelasan secara terperinci aksi para pelatih di pentas.
Dalam tempoh 1 jam (9.00 malam-10.00 malam) 'Malam Penghayatan Kemerdekaan' telah diungkayahkan (tidak temasuk majlis perasmian). Hinggakan Komandan berasa kurang puas menyaksikan persembahan kali ini, mungkin terlalu sekejap. Namun dalam hati saya, biarlah tidak puas berbanding sekiranya Komandan berasa bosan melihat pengurusan pentas yang kucar kacir atau asyik mendengar celoteh pengacara yang ada waktunya tidak penting (berdasarkan pengalaman lepas). Kami rasa PPSB siri ke-3/2008 ini merupakan antara kejayaan yang tidak dapat dilupakan. Mudah-mudahan sahaja kami masih ditugaskan di kem ini pada siri akan datang. Pada waktu itu, kami juga menyimpan azam yang baru.

Tahniah saya ingin ucapkan kepada Cikgu Jasni Yakub selaku Ketua Fasilitator. Beliau seorang yang dedikasi, rajin, kreatif dan dihormati. Kemampuannya mengetuai PPSB di Kem Tambunan telah mengangkat PPSB ke tempat yang terbaik. Saya percaya semua fasilitator yang terlibat di mana-mana juga amat menyayangi PPSB. Inilah salah satu premis terbaik untuk kita menyebarluaskan malah mematangkan sastera dan budaya Negara sekaligus menanam rasa cintakan tanah air kepada para pelatih PLKN mengikut acuan yang telah ditetapkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan