Jumaat, Mei 02, 2008

PPSB: Antara sikap acuh tak acuh dan perjuangan

PROGRAM Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB) akan berada dalam kem-kem PLKN di enam tempat di Sabah bermula pada 5 Mei ini bagi Peringkat 2/2008. Kem-kem yang akan memulakan sesi latihannya ialah Tanaki Tambunan, Wawasan Papar dan Sinar Jaya Kota Belud. Kem Kubena terpaksa ditutup untuk kali kedua apabila berlaku tanah runtuh. Agak merungsingkan juga lokasi kem ini kerana memang kedudukannya yang berbahaya - kawasannya berbukit tanah merah, risiko untuk runtuh memang ada. Lazimnya bagi manusia yang hanya melihat PLKN sebagai sebuah 'perniagaan' tetapi enggan menyedari apakah risiko keselamatan wajar diambil perhatian terlebih dahulu sebelum ia dijadikan lokasi yang sesuai untuk mendidik anak-anak kita menjadi individu yang mengetahui bagaimana memperkasakan diri mereka melalui latihan-latihan yang terdapat di kem berkenaan. Saya pernah menjadi Ketua Fasilitator (KF) untuk PPSB sejak kem berkenaan dibuka iaitu pada penghujung tahun 2005 - agak memenatkan juga untuk tiba dengan kereta kancil 660cc, sejak itu tidak banyak pembaikan dibuat kerana jalan yang menghubungi kem juga digunakan oleh kenderaan berat keluar masuk pekan Sipitang. Ada ketika kereta kami tidak boleh menaiki bukit terutama padai musim hujan. Ada waktunya juga kami tidak dapat balik ke bandar kerana banjir. Dan sekarang, kem Kubena kembali sunyi sebagaimana sebelumnya! Dalam hati kecil saya (tidak lebih daripada itu) yang barangkali dipersetujui oleh KF-KF atau fasilitor-fasilitator yang lain iaitu alangkah baiknya jika Komandan kem Kubena (yang ditutup itu) mengantikan Komandan kem KK di Bawah Bayu Kauluan Tuaran. Mahu tahu alasannya, tanya orang-orang yang pernah bertugas terutama Penyalaras PPSB Zon 1 Negeri Sabah!

Malam Rabu lepas (tanggal 30 April), semua fasilitator berkumpul di Sudut Penulis DBP Sabah, mengikuti majlis takimat PPSB untuk kesekian kalinya oleh Pengurus PPSB Puan Zaiton Hussin dan Penyelaras PPSB Negeri Sabah (PN) Zon 1 Sdr Jasni Matlani. Seperti lazimnya juga fokus taklimat ialah berkaitan pemantapan PPSB, batas-batas sebagai fasilitator semasa mengajar, boleh dan tidak boleh untuk mengajar hinggalah kepada apa yang boleh dan tidak boleh dibuat tuntutan perjalanan selepas mengajar. Post mortem untuk peringkat 1/2008 juga telah disampaikan oleh PN. Memang banyak isu yang dibangkitkan, dan apa yang masih diperkatakan sejak lama dulu ialah kerjasama di pihak kem termasuklah sikap acuh tak acuh sesetengah Komandan dan para petugas kem-kem berkenaan. Mereka sering melihat PPSB sebagai sesuatu yang 'kurang penting' berada di kem sebagai salah satu elemen pengajaran kepada para pelatih PLKN. Walaupun PPSB telah jelas memberikan input serta output yang amat baik malah menjadi penting terutama dalam usaha mengetengahkan semangat cintakan negara melalui unsur-unsur budaya dan sastera. Saya tidak tahu sama ada para pentadbir di kem-kem terbabit faham kerana bagi mereka nilai-nilai murni yang disemai menerusi unsur-unsur budaya dan sastera itu tidak menguntungkan, samalah barangkali pandangan sesetengah pihak terhadap sastera hinggakan meletakkan subjek ini berada sekadar di pinggiran. Para pelajar sastera secara persepsi menjadi pelajar kelas rendah berbanding pelajar-pelajar sains dan matematik. Ini terbawa-bawa pula ke arena yang lain - kem pembentuk generasi muda ialah PLKN.

PPSB tetap membawa manfaat kepada para pelatih PLKN. Meskipun jangkamasanya hari telah berubah, daripada 6 hari kepada 2 atau tiga hari, program ini telah memberikan makna yang tersendiri. Berlaku persaingan masa untuk PPSB dilaksanakan dan sering terganggu dengan latihan-latihan lain seperti latihan menembak, aktiviti-aktiviti di kem yang bertembung dengan masa yang diberikan untuk PPSB. Pada peringkat yang lepas, banyak aduan diterima oleh KF-KF PPSB selain kerjasama yang tidak memberangsangkan daripada kem malah mereka dengan bersahaja mengganggu PPSB dengan program-program lain seperti sukan Futsal. Mereka membawa para pelatih keluar kem hanya untuk berfutsal tanpa menghormati peranan PPSB sedang berlangsung. Sikap begini bukan baru, apa yang kita sangsikan ialah mengapa pihak pengurusan JLKN tidak memandang serius segala aduan yang pernah diutarakan terutama daripada aspek kerjasama yang amat dituntut. Apakah menunggu masanya Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pertahanan Malaysia campur tangan. Sindrom ini perlu diubah dan diubati. Jangan merasa selesa sangat apabila mendapat sedikit kuasa tetapi tidak berlaku adil kepada pihak lain. Di sini kita juga ingin melihat 'kuasa' yang ada pada DBP Malaysia dalam menangani isu yang sedang berbangkit ini. Saya fikir perkara ini telah berleluasa, ia bukan satu isu yang terpecil dan dipandang mudah. Kesianlah kepada semua KF khususnya dan amnya kepada tenaga pengajar PPSB.

Begitupun semangat para fasilitator PPSB patut dipuji kerana walau apapun juga cabaran, rintangan dan bebanan yang dihadapi, PPSB tetap berjalan dengan lancar. Segala cabaran, rintangan dan bebanan itu menjadi rempah ratus pengorbanan untuk menyemai nilai-nilai baik dan murni yang ada dalam budaya dan sastera kita ke dalam jiwa anak-anak yang menjadi pelatih di PLKN. Jangkamasa yang diberi hanya tidak lebih 18 jam atau 3 hari penuh, namun jika inilah yang telah ditentukan, kita harus menunjukkan kemampuan yang maksimum agar PPSB benar-benar menyalurkan matlamat unggulnya. PPSB adalah milik kita bersama dan menjadi tanggungjawab kita mempertahankan kewibawaannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan