Rabu, Mei 07, 2008

KEM TANAKI TAMBUNAN: PPSB YANG TIDAK DILUPAKAN

Seingat saya PPSB Siri 2/2008 di Kem Tanaki Tambunan selama 2 hari bermula 5 hingga 6 Mei baru inilah yang paling menarik, paling mencabar dan memberikan kepuasan yang luar biasa. Saya fikir rakan seperjuangan yang menggalas tugas yang sama seramai 8 orang yang lain juga mempunyai persepsi yang sama. Secara peribadi inilah juga keupayaan yang memberikan kami suntikan terbaik untuk melestarikan PPSB dilaksanakan dengan jayanya.



Kami belum dapat menggambarkan apa yang akan berlaku apabila diberikan hanya 2 hari bertugas oleh Komandan kem berkenaan. Ketua Fasilitator, Jasni Yakub sanggup menerima cabaran itu dibantu fasilitator-fasilitator yang dengan penuh siaga memperkasakan persiapan-persiapan sewajarnya. Kami tiba di kem Tanaki seawal pagi 5 Mei, memang rasa rindu yang amat sangat untuk menemui pelatih-pelatih PLKN walaupun wajah mereka tidak sama dengan pelatih-pelatih yang pernah ditunjukajar dalam PPSB siri yang lepas. Apa yang terbersit dalam fikiran ialah apakah yang bakal kami hadapi kali ini sama sahaja atau lebih hebat rintangannya? Persiapan saya sebagai Fasilitator Urus setia memang ada sedikit tambahan berbanding yang lepas-lepas, ini termasuklah paparan slide untuk sesi pengenalan, di samping input-input lain seperti pengetahuan etiket dan protokol untuk didedahkan kepada para pelatih yang berada dalam kumpulan saya. Bagaimanapun, paparan yang dimaksudkan tidak begitu berfungsi dengan baik kerana dalam keadaan dewan yang terbuka. Namun begitu sesi pengenalan berjalan dengan lancar, memang semua fasi di kem Tanaki mempunyai pengetahuan yang relevan. Masing-masing telah memperagakan kebolehan berseloka, bergurindam, bersajak malah yang mengejutkan saya juga KF sendiri mampu menyampaikan Bongai walaupun barangkali tidaklah sebaik Aripin Said atau Roslan Madun penanyi lagu-lagu rakyat yang terkenal itu. Apa yang penting penampilan para fasilitator PPSB ini telah menarik perhatian para wira dan wirawati. Apatah lagi dengan penampilan Cikg Mohamed Haji Salleh yang lebih popular dengan gelaran komersialnya 'OM'. Dengan semangat yang tinggi, beliau menyampaikan lagi Gurindam Semantan. Kami juga menunjukkan sebuah rakaman PPSB siri 1/2008 kepada para pelatih. Ini sedikit banyak memberikan inspirasi kepada para pelatih.


Hari pertama, hingga jam 10.30 malam. Ditolak sesi pengenalan hanya 5 jam masa yang ada untuk latihan awal. Cuba bayangkan bagaimana cabaran terpaksa dihadapi. Memang tidak dapat diramal apakah para fasilitator dapat memilih pendeklamasi puisi yang baik atau penyampai puisi tradisional yang sesuai. Apatah lagi untuk membawa kalangan pelatih yang bukan berbangsa Melayu yang memang ramai juga ditempatkan dalam kem tersebut. Kami bekerjasama. KF terus memantau, membantu dengan gigihnya di mana akhirnya mampu membentuk persembahan tiga kumpulan yang belum begitu sempura. Kesempurnaan ini akhirnya disaksikan pada keesokan harinya hingga tengah hari. Kami berganti-ganti menggunakan pentas dewan untuk latihan sebagai usaha membiasakan para pelatih dengan disiplin pentas. Hinggalah pada sebelah petang hari kedua itu diisi dengan raptai. Kami menghadapi sedikit kebimbangan, apa jadi malam nanti. Apakah semua kumpulan telah bersedia untuk menunjukkan sesuatu yang baru kepada Tuan Komandan, sesuatu yang tidak pernah beliau saksikan atau setidak-tidaknya mengotakan janji KF sebelum ini bahawa pertunjukan Malam Citra Puisi kali ini lain dari yang lain. Kenyataan ini menambah azam kami semua untuk membuktikannya.


Kerja-kerja pengurus setiaan di bawah saya juga berjalan dengan lancar. Seperti biasa saya melatih dua orang wira dan wirawati menjadi pengacara majlis untuk sesi persembahan kumpulan. Saya memberikan sedikit pendedahan tentang apa yang patut dilakukan dalam mengendalikan sesebuah majlis seperti MCP yang akan berlangsung, misalnya kepada penyambut tetamu, bagaiman etiket mereka, bagaimana cara menyambut. Menariknya lagi, empat orang wira dilatih untuk menggerakkan silat gendang ketika menyambut tetamu. Tugas saya bercambah lagi apabila harus memberikan bimbingan untuk persembahan pula. Saya tiada waktu yang banyak, lantas membuka laptop dan memperdengar lagu seloka Pak Pandir nyanyian Roslan Madun. Saya juga melatih seroang wirawati membaca puisi. Mereka berlatih dan memang berlatih betul-betul menggunakan peralatan muzik yang memang saya bawa seperti gitar dan kompang (dibeli hasil 'upah' PPSB juga). Sambil itu terus memberi panduan kepada wira yang membantu saya menyediakan paparan semasa MCP nanti. Kami harus menyediakan banyak data termasuklah sinopsis persembahan, teks puisi dan juga maklumat fasilitator. Alhamdulillah, meskipun kerja-kerja pendataan hanya mampu saya siapkan ketika balik ke rumah penginapan, saya sempat memperelokkan lagi paparan tersebut bagi memberikan sedikit bantuan kepada Komandan dan para hadiri lain yang tidak begitu memahami bentuk persembahan para pelatih.


Alat siar raya juga telah disiapkan, lengkap. Backdrop juga telah dipasang, cantik. Hadiah dan cenderamata telah disusun di meja. Meja juri juga siap dengan segala dokumentasinya. Bangku para tetamu juga siap. Alat audio visual juga telah dipasang. Memang cukup bersedia. Begitupun KF masih sibuk mengurus pelbagai perkara penting. Saya tidak banyak bercakap, sibuk menyesuaikan paparan pada skrin putih. Setelah segalanya siap, barulah saya bercakap-cakap dengan Cikg Om, Cikgu Karim, Cikgu Hamidun, Cikgu Mariam, Cikgu Maznah, Cikgu Nurul Syafika dan Cikgu Roy yang bersedia untuk memulakan majlis sebaik sahaja Tuan Komandan tiba.


Persembahan kumpualan urus setia membuka tirai panggung. Ini perbaharuan kami, yang biasanya kumpulan urus setia membuat pertunjukan di hujung majlis. Disusuli empat kumpulan pertama tanpa henti. Inipun satu pembaharuan. Selepas itu, tiga kumpulan seterusnya juga tanpa henti. Tiada sebarang cacat cela, rintangan besar tetapi berjalan lancar. Semua wira dan wirawati kumpulan urus setia telah menjalankan tanggungjawab dengan sempurna - daripada penyelaras pentas (diketuai Cikgu Karim Gulam) hinggalah kepada para juri, penjaga masa, pengurus giliran kumpulan dan penyelaras hadiah/cenderamata. Kami amat berbangga anak-anak didik kami memahami apa yang mereka patut buat, walaupun perhubungan kami hanya mekar selama dua hari atau bagi istilah program ini 6 fasa 18 jam. KF menyampaikan salam maaf daripada Penyelaras PPSB Negeri yang tidak dapat hadir tetapi dengan semangat yang menyala menghargai kesediaan Komandan Kem bersama isteri menyaksikan MCP. Kelihatan dengan jelas tuan Komandan berpuas hati kerana kami telah mengotakan kata-kata KF. Tuan Komandan menganggap program yang ringkas ini cukup berjaya, meskipun masanya pendek, hasilnya bakal dibawa pulang oleh para pelatih dengan pengalaman baru yang menarik. Ini diungkapkannya semasa menutup PPSB. Mereka juga disajikan dengan persembahan daripada Jurulatih PLKN ang tidak kurang hebatnya juga di samping persembahan Cikgu Mohamed Haji Salleh (OM) yang menyampaikan lawak yang mengandungi pengajaran untuk semua hadirin.

Kami tidak segera pulang walaupun sudah meninggalkan dewan kem. Di kawasan letak kereta kami mengenang semula peristiwa selama dua hari itu. Kami menilai balik kelemahan dan kelebihan yang ada. Dengan kesimpulan bahawa sebuah kerja yang hasilnya mantap adalah kerana kerja berpasukan tanpa memilih sikap mementingkan pertandingan. Saya fikir inilah yang harus dilakukan kerana matlamat sebenarnya PPSB yang diakhiri dengan majlis MCP ialah untuk melahirkan kesedaran sastera dan budaya sebagai hasil yang harus sama-sama dirasa baik para pelatih mahupun fasilitator. Sudah tentu untuk sesi yang akan menyusul beberapa bulan akan datang ini mengajak para fasilitator ini memperagakan sesuatu yang lebih menarik. Ya, betul, itupun jika nama masih berada dalam senarai, kata Cikgu Mohamed Haji Salleh, satu-satunya fasilitator yang berpengalaman pelbagai bidang seni. Kami juga banyak belajar daripadanya. Terima kasih juga kepada semua rakan seperjuangan.


Tambunan, Sabah,7 Mei 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan